Ik zie het lichaam als een plek waar zekerheid en onzekerheid hand in hand gaan. De wereld is in een constante verandering. Het is de enige constante factor. Wij mensen vinden veranderingen vaak onaangenaam en lastig om mee om te gaan. Ik speel met het gegeven van vervreemding, verleiding, onzekerheid en ingesleten patro-nen. We maken ons hele leven aannames en baseren daarop onze denkpatronen. In mijn installaties en performances doe ik een beroep op het flexibele vermogen van de mens en daag het publiek uit om te participeren in mijn werk. Vanuit een veilige en anekdotische context kan men de eigen grenzen zo nodig op rekken. Yoga is voor mij een belangrijk component die zich om mijn projecten manifesteert. Yoga geeft tijd om te onderzoeken en te kunnen exploreren op een persoonlijk niveau. Mijn ervaring is dat het makkelijker is om verbindingen aan te gaan in de buitenwereld, wanneer je een verbinding met jezelf voelt. Door je over te geven aan de herhalende oefeningen komt er ruimte voor de rituele natuur en kunnen denkpatronen onderzocht worden, bijgesteld of losgelaten worden.
Entspringen.
5 juni -5 juli 2020
tentoonstelling in het kunstverein van Solingen
met Jan Pronk en Annegien Haselager
Entspringen is in juni en juli in Solingen (Duitsland) getoond in de tentoonstellingsruimte van
kunstverein Solingen.
Samen met Annegien Haselager en Jan Pronk zijn we de uitdaging aangegaan. Het was van het begin
af aan al duidelijk dat we het naar een gezamenlijke tentoonstelling wilden brengen.
Niet ieder een hoekje maar een tentoonstelling die de drie heel verschillende disciplines naar een
balans zou tillen.
Entspringen gaat over het laten ontstaan van het werk. Het hoofd er zoveel mogelijk buiten laten
en voelen waar het werk naar toe beweegt.
Voor mij waren dit tekeningen die ontstaan zijn nadat ik aan de Noordzee het zeeschuim ettelijke
malen kon bestuderen bij sterke windkracht. Het dode plankton bestaat uit eiwitten en door de
golfslag ontstaat het zeeschuim. De eiwitten worden zo gezegd opgeklopt.
De herhaling van dit fenomeen en de bellen die op mij over kwamen als drie dimensionale bollen
heb ik vertaald naar cirkels. De ene cirkel na de andere tekenen en hieruit is werk ontstaan die de
ruimte ingegaan zijn als schimmels. In de tentoonstellingsruimte kon ik dit werk toepassen op
muren, balken en zelfs in een gezamenlijk werk van Annegien Haselager en Jan Pronk.
Voor mij zijn het vormen die komen en gaan. Herhalingen die telkens weer opduiken in de natuur
en zichtbaar worden in gedragingen en verhalen.
2019 Duitsland - Geldern
Artist in Residence
Chambre séparé
Op uitnodiging van Kunstkreis Geldern.
1 maand de tijd krijgen om een werk te maken in een oude watertoren. Zonder plan en materiaal ben ik neergestreken in Geldern. Grensgebied tussen Nederland en Duitsland. Hier gingen ook veel Duitse meisje de grens over na de eerste wereldoorlog, om als dienstmeisje te werken in de gegoede burgerij in Nederland. Er werd veel van ze geëist. Verleid of uitgebuit door de vrouw of man des huizes. Het boek van Barbara Henkes Heimat in Holland verdiepte mijn gevoel over grenzen en wanneer ga je eigenlijk een grens over of wat maakt dat je je eigen grenzen niet meer respecteert of gerespecteerd worden.
Met "Me To" in mijn achterhoofd en de verhalen uit mijn jeugd van mijn moeder over haar dienstmeisjes bestaan kwam ik uit op Chambre séparé.
2016/ 2019 Boek Fluistergang
Verschenen in november 2019
ISBN:9789083037103
Opmaak: Esther van der Weij
Tekst en tekeningen: Nell Berger
Drukkerij: de Bij.
2018 1t/m 28 februari
Raamtentoonstelling in de Koningsstraat Amsterdam
IK HOU VAN JOU
Gedicht op banieren geschreven.
2018 10 februari
Performance Seelennot
Kunstmuseum Solingen, Duitsland.
Op uitnodiging van Sabine Smith in haar
tentoonstelling Tastes like grapefruit.
Seelennot, gaat over het onvermogen om te rouwen of het niet uiten van verdriet van
nabestaanden of de overlevenden na de tweede wereld oorlog. In deze performance
ben ik op zoek gegaan naar het stem geven van de pijn die zich in het lichaam is gaan
vestigen en zich niet meer heeft kunnen uiten.
Stem, beweging, jurk uit zakdoeken en uien.
2015 - Weekend 17 - 18 oktober
Migratie is een natuurlijke beweging.
"Hier leg ik mijn hoofd te rusten, voordat ik verder trek."
Werk in uitvoering. i.s.m Pols Potten als onderdeel van het project. Samen met
buurtbewoners borduren, gesprekken voeren en tassen voor kussens maken.
De teksten, afbeeldingen die verwerkt worden als tas/hoofdkussen, zijn bestemd voor
migranten die Nederland net binnen gekomen zijn.
2015: Maart/ April/Juni
Kunstraining in Remscheid (Duitsland) gevolgd op uitnodiging van de universiteit
van Munster
DiKuBi - Kulturele diversiteit Training van drie weken verspreid over vier maanden. Waarin het
persoonlijke, pedagogische, culturele en kunst als uitgangspunt werden genomen. Dit naar
de eigen beroepspraktijk om deze te vertalen naar groepen van diverse pluimage.
2014 Augustus
Kunsttreffen in Walsdorf Vulkaneifel Duitsland.
Een internationale community tentoonstelling waarbij bewoners, verenigingen,
locale en buitenlandse kunstenaars aan deelnamen.
2014 December
Groepstentoonstelling in het Landcafé van Kerpen Vulkaneifel Duitsland.
i.s.m. Winfried Scholz, Kryzstoff Burdzy, Jan Pronk, Jaques van Heuven.
2012 - 2013
Schrijftrainingen gevolgd/ tekenen
2012 februari
Afsluiting Yogadocent Critical Alignment met het gedicht
“In de diepte”
2010 januari
De cirkel Een film over de breimiddag op 20 september 2009.
Een film van Nell Berger en Andrea Seligmann Silva.
Premiere vond plaats in het Muiderpoorttheater te Amsterdam
2009 mei/september
Domweg breien in de Dapperbuurt
Een community art project i.s.m. Jean Hilkens
Dapperbuurt, Amsterdam.